סקסולוגית קלינית, מטפלת מינית וזוגית מוסמכת.

גאולה פלדמן | סקסולוגית, מטפלת מינית ומטפלת זוגית מוסמכת
הגורמים לירידה בחשק המיני

הגורמים לירידה בחשק המיני

זה לא סוד שזוגות רבים מתמודדים עם ירידה בחשק המיני, או  שחיקה בתשוקה.

מדורי הייעוץ בעיתונים  והפורומים במרחב הווירטואלי מלאים בעצות ורעיונות להעלאת החשק המיני, חנויות הארוטיקה  ופינוקי הגוף מציעות למכירה שלל מוצרים לקידום החושניות  החל באביזרי מין, משחות  חשק תרסיסי השהיה וביגוד ארוטי וכלה בניחוחות, נרות  ומצעים ייחודיים להם מיוחסות  תכונות מלהיטות תשוקה  וכדומה. אלפי השעות שביליתי עם מטופלים המתמודדים עם בעיית חשק נמוך לימדו אותי שאין די בעצות, שהרעיונות  לעירור התשוקה נמצאו לרוב מביכים או משעשעים ובמקרה הרע מתסכלים.

 השיחות  שניהלתי ברבות השנים עם מטופלי לימדו אותי על  עשרת המנגנונים  הנפוצים באמצעותם בני הזוג מכבים באופן בלתי מודע את החשק המיני, מנגנונים שמשתמרים ומתקבעים עם הזמן וכך גם בעיית החשק והתשוקה . 

השורות הבאות שנכתבו על סמך ניסיוני בטיפול בבעיות חשק, ננסה לעמוד על טיבו של החשק המיני, מה מכבה אותו ומה מעורר אותו .איזו דינאמיקה זוגית מבטיחה דעיכה של החשק ואיך למצוא ביחד את שביל החשק.

חשק או נתק

" אני כבר יודעת לצפות את התגובה שלו מראש, ביומיים לאחר שעשינו סקס הוא אוהב, שמח, תקשורתי, אבל אחרי כמה ימים שלא מתחשק לי, הוא נהיה מסוגר, לחוץ, עצבני, לא מתקשר איתי, נמאס לי להיות כדור ההרגעה שלו "

האחראי לתנודות מצב הרוח בעקבות יחסי מין הוא הורמון האוקסיטוצין. הוא מופרש בכמות גבוהה בזמן יחסי מין ותורם לתחושת הקירבה וההתקשרות הזוגית ולעליה במצב הרוח. זה נעים וכייף אך לא כדאי לבסס רק עליו את הזמינות והקירבה הזוגית. ללא ערוצים נוספים התורמים ליצירת קירבה ואינטימיות רגשית פרט ליחסי מין, מתקבל מצב זוגי שבו קירבה מותנית במין, מצב שבו ללא מין יש התרחקות המרחיקה ומדכאת את החשק עוד יותר.  ההתניה הקושרת בין אי זמינות מינית ובין נתק רגשי. עלולה להיתפס אצת אחד הצדדים  כ" עונש" על העדר חשק מיני בצד פרס על מימוש מיני זה עשוי לדכא ולהרחיק עוד יותר את החשק להתקרבות מינית.

החשק המיני משגשג בתוך חופש. חופש להיענות, חופש לסרב, להצטרף ולעצור בכל נקודת זמן בהתאם להרגשה ולתחושות שיבואו מהגוף מבלי שהדבר יגרור סנקציה מכל סוג שהיא.  הטענת המיניות במתח, אשמה, האשמה, תסכול אכזבה וחשש מפני תוצאות אפשריות  הופכת את הזירה המינית למקום ממלכד, שמחד לא כדאי להגיע אליו ומאידך גם להימנעות יש מחיר. מצב שמרחיק עוד יותר את החשק המיני.  נוצר כאן מצב פרדוקסלי שבו החשק המיני שאוהב  להיות מוזמן דרך פינוקים, הנאות וחופש  מורחק עוד יותר וכך חוסר חשק רגעי או זמני עשוי להפוך לבעיה מתמשכת.

הפתרון: שחררו את המיניות מתפקיד האחראית לאווירה הזוגית והביתית. מצאו ביחד הנאות משותפות לתקופות היובש והשיממון המיני שהם חלק מכל מערכת יחסים ארוכת טווח. נכון הוא שמיניות היא אחת מהנאות החיים ויוצרת קירבה זוגית, אבל זה גם עובד בכיוון ההפוך, הנאות, קירבה זוגית בהרבה מקרים הם הדרך אל המיניות והימנעות מהן מובילה לריחוק מיני.

זקוקים לעזרה
שליחה בווטסאפ
דילוג לתוכן