סקסולוגית קלינית, מטפלת מינית וזוגית מוסמכת.

גאולה פלדמן | סקסולוגית, מטפלת מינית ומטפלת זוגית מוסמכת
האם אני סובל מחרדת ביצוע?

האם אני סובל מחרדת ביצוע?

כל הסיבות לחרדת הביצוע ואיך להתגבר עליה.

חרדת ביצוע מהי?

גברים רבים מגיעים לפגישת האבחון הראשונה לאחר אבחון עצמי. "יש לי חרדת ביצוע" הם אומרים ומבקשים שאטפל בה.

כשאני שואלת מהי חרדת הביצוע על פי תפיסתם, אני מקבלת תשובות שונות ולעיתים משונות, אך בהרבה מקרים האבחנה מדויקת וגם ההסבר: "ככל שאני עסוק במחשבה האם תהיה לי זקפה או לא, כך אני לחוץ יותר, מרגיש רע יותר, ואו שהיא לא מגיעה, או שאם כבר הופיע היא גם נעלמה ככל שנהייתי לחוץ יותר"

זהו תיאור מדויק של מעגל הקסמים הנקרא "חרדת ביצוע" החרדה שמתעוררת בשל הצורך לבצע משהו בהצלחה ,פוגעת ביכולת הביצוע ומפחיתה את הסיכוי להצלחה.

זה נכון בחיים בכלל ונכון גם לקשיים בתפקוד המיני כמו אימפוטנציה או שפיכה מוקדמת.

על חרדה וכוחה של המחשבה .

רבים מבלבלים בין המושג פחד ובין חרדה חלק מהאנשים סבורים כי חרדה היא פחד "חזק " יותר , מבעית יותר אך אין כך הדבר .

התחושה הפיזית והרגשית בזמן פחד וחרדה הן זהות, יובש בפה, לחץ דם גבוה, חום או  קור, לחץ בראש ועוד, כל אלו הן תגובה של הגוף למצבים שהמוח מפרש כסכנה והכנה לבריחה  או התמודדות עימה,  פחד הוא מנגנון הגנה חשוב של הנפש להתרעה והתמודדות עם סכנה אמיתית. חרדה היא תגובה של הגוף והנפש לסכנה שמתקיימת במחשבה בלבד.

התגובות הפיזיות של חרדה הן מעיקות, דופק מואץ ,יובש בפה וכו', הן מבהילות ומעצימות את החרדה,  אנשים יתארו התקף חרדה " חשבתי שאני עומד לקבל התקף לב, הייתי משותק, לא יכולתי לזוז" וכל אלו אל מול סכנות שאינן ממשיות  מה שמבהיל עוד יותר.

חרדה ברמה גבוהה היא קשה פיזית ורגשית, מעיקה, לעיתים אף מביישת כיון שהאדם החרד מבין שאין "ממה לפחד"

מה הקשר בין לחרדה לזקפה ואיך עובדת חרדת הביצוע?

כחלק מהכנת הגוף להתמודדות עם מצב סכנה מתרחשת בגוף זרימת דם מוגבר לגפיים, מה שיסייע במקרה שבו צריך לברוח או להילחם זהו מנגנון עתיק והישרדותי.

מנגנון הזקפה  עובד בדיוק בכיוון ההפוך, זרימת דם מוגברת למרכז הגוף ואל איבר המין, כך שזקפה אינה יכולה להתרחש במצב  של מתח לחץ וחרדה. אלו פשוט שני מצבים הפוכים. אין לבלבל זאת עם תחושת הריגוש הנגרמת במצב שבו בני זוג משתובבים ומקיימים יחסים במעלית, או בפינת מסתור במקום ציבורי, כאן מדובר בריגוש ו"הסכנה" היא לא הרת גורל כזו שמעוררת חרדה אלא מגבירה ריגוש שמעלה את הגירוי המיני לחלק מהאנשים.

המנגנון ההישרדותי שלנו הוא מידי ואוטומטי כך שגם במצב שבו החלה להופיע זקפה, מספיקה מחשבה אחת היוצרת לחץ או חרדה כדי להפוך את כיוון זרימת הדם שכבר החל למלא את איבר המין בחזרה לאזור הגפיים מה שמביא להתרוקנות איבר המין מדם ולהעלמות הזקפה.

איך נוצרת חרדת הביצוע ?

נדמה שחרדת הביצוע  היא מפני חוסר היכולת להגיע לזקפה או לשמר אותה, אולם לא הזקפה עצמה האחראית לחרדת הביצוע אלא המשמעות שמעניק הגבר לזקפתו והיא זו שתקבע את רמת החרדה במפגש המיני.

הכלל הוא פשוט, ככל שהמשמעות שמעניק הגבר לזקפתו היא הרת גורל ו "כבדה " יותר כך תתקשה הזקפה לשאת בכובד המשקל הזה ויש סיכוי גדול שהיא פשוט תכרע ותקרוס תחת העומס, זהו אמנם עומס רגשי ולא קונקרטי אך השפעותיו ניכרות היטב.

משמעויות שגברים מעניקים לזקפה שלהם

המילה "אימפוטנט" היא שם נרדף לאדם חסר יכולת וברוב המקרים נאמרת כביטוי גנאי. אימפוטנציה עשויה להעיב על תחושת הביטחון והיכולת גם על מי שחווה  הצלחה גדולה בשאר תחומי החיים. גברים רבים ימצאו כי היכולות הפיזיות, השכליות והנפשיות הרבות שלהם אינן תקפות כשמדובר בתפקוד המיני, עבור רבים מהם זוהי חוויה מביישת, משפילה, מביכה, הגוזלת מהם את היכולת להנות ולשמוח משאר הישגיהם ומהחיים בכלל, עבור חלקם  היא סיבה לחוש אשמה והענשה עצמית בדמות הימנעות מקשר, ממיניות, או מהנאות חיים אחרות.

איך להתגבר על חרדת ביצוע? איך מטפלים באימפוטנציה?

האם אני גבר?

גברים רבים רואים בזקפה שלהם את הסימן האולטימטיבי לגבריות,  ככל שקיימת פגימות בתחושת הזהות הגברית, כך תהפוך המיניות  לזירת מבחן לגבריות מה שכמובן מעלה את הלחץ ופוגע במישרין ביכולת המינית ובעקיפין סודק עוד יותר את הביטחון בזהות הגברית.

פעמים רבות סברתי ביני וביני שכאישה לעולם לא אוכל להבין מהי חוויה של פגיעה בגבריות, למרות השנים הרבות כמטפלת מינית ועל אף ההצלחה הלא מבוטלת  בטיפול בגברים הסובלים מאימפוטנציה כתוצאה מחרדת ביצוע . כמי שנולדה והתעצבה כאישה לעולם לא אוכל לחוות באמת את תחושת האחריות המחויבות של גברים ל"גבריות שלהם" ואת הבושה הגדולה וחוסר האונים כשהזקפה לא מגיעה.

אני מציעה לנתק את הקשר בין  מיניות וגבריות, אם הגבר חווה טראומות או מערכות יחסים שפגמו בביטחון הגברי נעבד את החוויות הללו בטיפול, ונעבוד על שיקום הגבריות בערוצים נפרדים מהמיניות הרי ממילא עובדת היותך גבר נקבעה כבר בזמן שהיית עובר קטן ועובדה זו הרי לא ניתנת לשינוי, הבעיה היא עם המשמעויות שמעניקה החברת למילה "גבר".

זקוקים לעזרה
שליחה בווטסאפ
דילוג לתוכן