סקסולוגית קלינית, מטפלת מינית וזוגית מוסמכת.

גאולה פלדמן | סקסולוגית, מטפלת מינית ומטפלת זוגית מוסמכת
בעיות זקפה - מתי זו בעיה? טיפול מיני לגברים - גאולה פלדמן | סקסולוגית ומטפלת מינית מוסמכת

בעיות זקפה -מתי זו בעיה?

לא כל מקרה שאינך מרוצה מהזקפה שלך היא סיבה לחשוב שאתה סובל מאימפוטנציה,  עייפות, משברי חיים, לחץ נפשי, בעיות בקשר הזוגי, ומצב פיזיולוגי של חולשה או מחלה חולפת , כל אלו ועוד עשויים להשפיע על מנגנון הזקפה וכשהם חולפים חל שיפור גם בתפקוד המיני.

אימפוטנציה הוא מצב שבו הקושי להגיע ולשמר זקפה חוזר על עצמו, הבעיה יכולה להופיע מתחילת החיים המיניים ואז מדובר באימפוטנציה ראשונית,  או שיכולה להופיע בשלב מתקדם ואז מדובר באימפוטנציה שניונית.

מצב שבו  הזקפה מופיעה ונשארת במצבים מסוימים כגון באוננות אך במצבים אחרים היא לא מגיעה או נעלמת כגון ביחסי מין או לפני חדירה זהו מצב שנקרא- אימפוטנציה מצבית, כלומר קשיי הזקפה מופעים רק במצב מסוים ובמצב  אחר הכל כשורה.

כאשר הבעה חוזרת על עצמה ניתן להסיק שיש כאן בעיה בשלב העוררות המינית המתבטאת בקושי להגיע לזקפה ולשמר אותה.

מה זה בעצם זקפה?

זקפה מתרחשת כאשר כמות רבה של דם זורמת למרכז הגוף והפין מתמלא בדם ונשאר שם לפרק זמן . זהו מצב ייחודי מאוד, וכדי שהוא יתרחש בצורה תקינה נדרשת פעילות תקינה של מערכות חיוניות בגוף כמו מערכת בלב, כלי דם, זרימת דם, פעילות הורמונלית תקינה ועוד.

בעיות בזקפה ,זה בגוף או בראש?

קשיי זקפה עשויים להיות סימן (לעיתים הסימן הראשון) לבעיות פיזיולוגיות ידועות או סמויות כגון בעיה  בתפקוד הלב, כלי דם או בלוטת יותרת המוח  ולכן, מומלץ בשלב ראשון  לפנות לרופא ולעבור בדיקות שהוא ימליץ, רק כאשר יישלל גורם פיזיולוגי ניתן להעריך כי הגורם הוא פסיכולוגי.

גם כשמדובר בגבר צעיר ובריא כדאי בשלב ראשון לפנות לרופא ולשלול בעיה פיזיולוגית.

מבחן זקפת הבוקר

גברים רבים רואים בזקפה בוקר שלהם מדד לתקינות פיזיולוגית של המערכות הקשורות זקפה, זה אמנם מדד טוב להערכת תקינות המערכות הפיזיולוגיות.

אולם במידה וזקפת הבוקר לא מופיעה או שתדירותה ועוצמתה פחתה אין להסיק מכך שקיימת בעיה פיזיולוגית, זה יכול לקרות מסיבות שונות ואין לשכוח שהמונח "זקפת בוקר" בטעות יסודו, הזקפות הספונטניות מופיעות בלילה , תוצאה של תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים בעת השינה , כך ש"זיקפת הבוקר" היא בעצם שארית של זקפות הלילה ולעיתים כשהגבר מתעורר , זה מאוחר מדי .היא כבר נעלמת אך זה לא אומר שלא הייתה שם.

איך בודקים?

לרופאי משפחה או אורולוגים יש את הכלים להעריך אילו בדיקות נדרשות במקרה של אימפוטנציה בהתאם למצבו הרפואי של הגבר , גילו או תרופות שהוא לוקח. יחד עם זאת אחת הבדיקות היותר מדויקות שהרופאים אינם ממהרים לשלוח אליה היא בדיקת npt.

בדיקה זו נעשית בעת השינה ולכן היא מתבצעת במעבדת שינה או שהגבר מקבל מכשיר לביתו המודד את הזקפות בשעת השינה. אלו הזקפות הספונטניות המתרחשות בזמן שהגבר ישן ומשקפות את תקינות או אי תקינות המערכות הפיזיולוגיות הקשורות לזקפה, למרות שזוהי בדיקה מדויקת ואמינה יחסית ישנם מקרים שבהן התוצאות אינן חד משמעיות ויש לחזור על הבדיקה. אולם כשתוצאות הבדיקה מראות כי המערכת הפיזיולוגית הקשורה למנגנון הזקפה היא תקינה אזי ניתן להעריך כי הסיבה לבעיית הזקפה היא פסיכולוגית.

"..אני רוצה שהוא יעבוד מתי שאני רוצה ומחליט" האם זוהי פעולה רצונית או לא רצונית?

אחד המאפיינים המסתכלים של הזקפה ואולי המתסכל ביותר את מי שמגיע אלי לטיפול הוא שלא מדובר במנגנון שפועל על פי "הזמנה", שמעתי אינספור פעמים את המשאלה" אני רוצה להיות יכול לזיין בכל רגע ובכל מקום". זה אמנם לא עובד כך, אבל התפיסה הגברית שמדובר במנגנון שהוא לגמרי מחוץ לשליטתם וש"אין להם מושג" מדוע במצב מסוים הזקפה הופיעה ובמצב אחר לא ו"מה לעזאזל עושים כדי שהוא יעבוד מתי שאני רוצה" בטעות יסודה, והיא תוצאה של הלחץ והחרדה.

תוך כדי טיפול גברים לומדים להרגע, ונוכחים לדעת שמודעות וקשב לגוף ולרגש מלמדת אותם על התנאים הפיזיים והרגשיים שבהם תתרחש הזקפה ומהם התנאים שבם הזקפה תעלם, ויותר מכך מהי הדרך שלהם לשלוט בסיטואציה המינית ולבנות תנאים רגשיים המתאימים לתפקוד המיני.

זקוקים לעזרה
שליחה בווטסאפ
דילוג לתוכן