סקסולוגית קלינית, מטפלת מינית וזוגית מוסמכת.

גאולה פלדמן | סקסולוגית, מטפלת מינית ומטפלת זוגית מוסמכת
אהבה בימי קורונה - גאולה פלדמן סקסולוגית

אהבה בימי קורונה

תוך זמן קצר היא השתלטה עלינו כליל. הקורונה, מגפה מפחידה ומאיימת שעלולה להפוך את את הזוגיות לסיר לחץ.
חוקרי המגפות מנסים להבין את נגיף הקורונה והשפעותיו מתוך תקווה למצוא תרופה וחיסון. כמטפלת זוגית ומינית אני מנסה להבין את השפעות הקורונה על זוגיות ומערכות יחסים ולנסח דרכי התמודדות עימן.

בתוך חוסר הוודאות לגבי הקורונה הגעתי לכמה מסקנות שיסייעו לעשות סדר בכאוס הכללי.

הקורונה משפיעה על מערכות יחסים זוגיות בשלושה היבטים מרכזיים.

ההיבט הראשון קשור לפערים בתפיסת המציאות ובהתמודדות עימה.

כולם מסכימים עם כך שהקורונה ויראלית ומידבקת מאוד אלא שיש מי שרואים בה מחלה קטלנית ומסוכנת ויש מי שתופסים אותה כמחלה קלה כמו שפעת.   אולם גם בקרב מי שרואים בקורונה מחלה מסוכנת יש מי שמקבלים עליהם את מרכיב חוסר השליטה במצב ולעומתם יש מי שעסוקים כל העת בחיפוש דרכים לשלוט במצב, צורכים מידע ללא הרף ומתעדכנים כל העת, מתמגנים, נמנעים מלצאת למקומות בילוי, מבטלים ארועים משפחתיים ונמנעים מלהגיע אליהם. לשונות בהתמודדות עם המציאות עשויה להיות השפעה על מצב היחסים בין בני הזוג וכאשר ההבדלים תהומיים זה עשוי להסלים לקונפליקט, לדוגמא זוג המטופל אצלי, נקלעו השבוע לעימות חריף סביב מסיבת יום הולדת של בנם, מסיבה אותה תכננו זמן רב, האב חושש מאוד להזמין אורחים הביתה מחשש להדבקה ואילו האם רואה בקורונה מחלה קלה ושממילא אין שליטה עליה. בתוך התסכול שלה אל מול האפשרות שהמסיבה שעליה עמלה שבועות תבוטל היא מכנה אותו "היסטרי" ואילו הוא, שהמצב מעורר אצלו תחושת חרדה קיומית ממש, מכנה אותה "אגואיסטית, שעוסקת בטפל ולא בעיקר" שניהם  מרגישים שלצד השני לא איכפת ממנו /ממנה עימות זה מצטרף כמובן לקשיים ראשוניים שעימם הגיעו מלכתחילה לטיפול והמצב הנוכחי מעצים ומדגיש אותם, מחד, אולם מאידך מצב מיוחד זה הינו הזדמנות ללמוד דרכי התמודדות חדשות. התפרצות הקורונה הפכה את המצב לחריג אני תקווה כי דרכי ההתמודדות החדשות שנבסס בהתוך התהליך הטיפולי יסייעו להם להתמודד עם פערים זוגיים גם בעתיד בתקופות סוערות פחות.

היבט נוסף בו משפיעה הקורונה על מערכות יחסים זוגיות קשור לביטולי החופשות.

בתקופה האחרונה ליוויתי זוגות בתהליכי התלבטות ובלבול לגבי ביטול חופשה עתידית. ומי שכבר ביטלו הביאו עימם לחדר הטיפולים  את תחושת האכזבה, העצב ועוגמת הנפש הנלווית לביטול. חופשה שתוכננה לפרטי פרטים, שחלמו עליה שנים ושחסכו עבורה זמן רב, התבטלה ברגע והכסף ירד לטימיון. הטיול של פעם בחיים אולי כבר לא יקרה והנסיעה לחו" ל שבה תיכננו בני זוג הורים לשלושה ילדים קטנים לנוח, ולנשום קצת לרווחה נדחתה למועד לא ידוע .

היבט שלישי הוא בידוד הבית שהופך רלוונטי עבור אלפי ישראלים.

מה קורה במעבר מהחופשה המפנקת או הטיול הנפלא אל סגר ביתי, אני משערת שבעתיד הלא רחוק, כשמשבר הקורונה יגיע אל קיצו נבין יותר את השפעות הבידוד הביתי על מערכות היחסים. בינתיים מן הסתם קשה לאמוד את ההשפעות כיון שאנו רק בתחילת המשבר. אולם ההשוואה למצבים דומים כמו תקופות חגים בהם מופרת השיגרה ובני הבית שוהים זמן רב ביחד בבית מעלה את ההשערה כי מדובר במצב בעל פונטציאל סטרסוגני גבוה ויש להערך אליו.

התמודדות יעילה עם המצב הזוגי בעקבות משבר הקורונה קשורה כמו תמיד לתקשורת ואמפאטיה, גם אם תפיסת המציאות שונה, נסו להיות רגישים לאחר ולכבד את מה שמעניק לבן או בת תחושת ביטחון ומוגנות גם אם בעינכם זה נתפס "מוגזם". זכרו שהמצב זמני והמגבלות העכשויות לא ישארו שם לתמיד.

לטיול שתיכננתם לחו"ל יש גבולות של זמן ומקום אבל לדמיון שלכם לא! בצד תחושות העצב ועגמת הנפש המאוד טבעיות  בשל ביטול החופשה על רקע התפרצות הקורונה, אפשר גם לפנטז ביחד על הטיול הבא ולכנן אותו לפרטי פרטים זה יכול להרים קצת את המוראל .

במצב של בידוד ביתי בו שוהים הרבה זמן ביחד באותו מקום כדאי ליצור שגרה יומית הכוללת פעילות ספורט ביתיות, הקדשת זמן יומי לסיום פרוייקט ביתי שלא מצאתם לו זמן, אפשר גם לנהל יומן בידוד ולכתוב בו מחשבות ורגשות.

והטיפ הכי חשוב, בתקופת בידוד הבית טבעי ומובן שיימאס לכם מהביחד, אל תהססו להקשיב לזה ולאפשר לעצמכם גם זמן בנפרד.

גאולה פלדמן מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומטפלת מינית מוסמכת

מחברת הספר "סקס-או-לוגיה" (הוצ' מטר 2018)

זקוקים לעזרה
שליחה בווטסאפ
דילוג לתוכן